BartekTRAKER
Administrator

Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Krotoszyn Płeć:
|
Wysłany: Pon 13:35, 15 Sie 2011 Temat postu: Scania R zdobyła kolejną ważną nagrodę |
|
|
Jury konkursu International Truck of the Year przyznało Scanii R tytuł "Ciężarówki 2010 roku". W tym roku auto docenili też polscy dziennikarze branżowi, przyznając Scanii R tytuł "Master Truck of the Year 2011".
Zmodernizowana niespełna dwa lata temu Scania R, konsekwentnie rozwija się drogą ewolucji, a nie rewolucji. Idea zdaje się słuszna, skoro jury konkursu International Truck of the Year przyznało modelowi tytuł "Ciężarówki 2010 roku". W tym roku, auto docenili także polscy dziennikarze, przyznając tytuł "Master Truck of the Year 2011".
[link widoczny dla zalogowanych]
Nagroda "Master Truck of the Year 2011".
Na pierwszy rzut oka trudno zauważyć zmiany w wyglądzie zewnętrznym starszej i młodszej generacji R-ki.
Kabina
Do najistotniejszych należy zaliczyć zmienioną maskę, w której wyeksponowano i pogrubiono poziome czarne linie, powiększono także logo Scanii i zmieniono zderzak, w który można łatwiej zamontować aktywny tempomat czy diodowe światła dzienne. Zmieniono także boczne osłony, które wydłużono i przeprofilowano.
Znacznie więcej zmian poczyniono wewnątrz kabiny. Zachowując lubiany klimat Scanii, zmieniono deskę rozdzielczą, które jest obecnie wykonana z lepszych materiałów i jest wyraźnie przyjemniejsza dla oka. Największą i najbardziej kontrowersyjną dla wielu kierowców jest rezygnacja z miejsca na dużą butelkę po prawej stronie kierownicy. Bardzo duża grupa użytkowników chwaliła sobie to rozwiązanie, ponieważ butelka była zawsze pod ręką. W zamian przygotowano miejsce na dwie duże butelki w kieszeni drzwi oraz cztery uchwyty na kubki przy środkowej szufladzie.
Pochwały należą się za mocny, rozkładany stolik z podwyższaną krawędzią, poręczny podczas jedzenia i pisania dokumentów. Także wielofunkcyjna kierownica została odświeżona, zachowując jednak swój dotychczasowy charakter (za dopłatą z drewna bądź pokryta skórą). Bardzo istotną zmianą z punktu widzenia kierowcy jest, rozsuwana aż o 17 cm leżanka. Jest to znakomite rozwiązanie, które zapewne niebawem będzie skopiowane przez konkurentów. Opcjonalnie, auto wyposażyć można np. w kamerę zastępującą lusterko rampowe z której obraz wyświetlany jest na dużym monitorze zlokalizowanym na desce rozdzielczej. Ekran wykorzystywany np. do nawigacji satelitarnej.
Skrzynia biegów i sprzęgło
Gdy pierwszy raz zasiedliśmy za kierownicą nowej Scanii R, lewa noga na próżno szukała pedału sprzęgła. Scania zastosowała wreszcie w pełni zautomatyzowaną skrzynię biegów. Dla amatorów dotychczasowego rozwiązania zostawiono jednak możliwość wyboru dotychczasowego rozwiązania. Likwidacja pedału sprzęgła wymusiła bardzo głębokie zmiany w oprogramowaniu skrzyni biegów.
W efekcie, pojawiły się nowe funkcje: możliwość „rozkołysania” wozu w przypadku zakopania się, Hill hold w standardzie, wspomagający ruszanie pod górę czy podobny do stosowanego w skrzyni biegów Mercedesa, tryb Power, pozwalający na chwilowe podniesienie osiągów samochodu. Ciekawostką jest to, że na wypadek awarii sprzęgła układ sterowania wyposażono w funkcję jazdyawaryjnej. Zmiana biegów odbywa się wówczas bez użycia sprzęgła. Ruszanie z miejsca odbywa się poprzez uruchomienie rozrusznika za pomocą kluczyka w stacyjce. Aby zatrzymać pojazd w trybie awaryjnym, wystarczy wyłączyć stacyjkę.
Optymalizacja spalania
Oglądając wóz dookoła zwrócić można uwagę na bardzo duże zbiorniki paliwa, które mogą pomieścić aż 1500 litrów. Konsekwencją tego jest przeniesienie zbiorników powietrza i akumulatorów pomiędzy podłużnice ramy za tylną osią. Jak widać rozwiązanie znane z Mercedesa, zawitało również na skandynawską ziemię.
Równie ważnym elementem zmodernizowanej Scanii jest nowe przełożenie tylnego mostu, dzięki któremu podczas jazdy spada prędkość obrotowa silnika o ok. 150 obr/min., co przyczynia się z kolei do zmniejszenia zużycia paliwa, bez konieczności montażu skrzyni z nadbiegiem. Scania wyposażona jest w standardzie w przedłużone, lakierowane w kolorze kabiny osłony zbiorników, których zadaniem jest zmniejszenie oporów powietrza do 1 proc. zużycia paliwa.
W efekcie, pojawiły się nowe funkcje: możliwość „rozkołysania” wozu w przypadku zakopania się, Hill hold w standardzie, wspomagający ruszanie pod górę czy podobny do stosowanego w skrzyni biegów Mercedesa, tryb Power, pozwalający na chwilowe podniesienie osiągów samochodu. Ciekawostką jest to, że na wypadek awarii sprzęgła układ sterowania wyposażono w funkcję jazdyawaryjnej. Zmiana biegów odbywa się wówczas bez użycia sprzęgła. Ruszanie z miejsca odbywa się poprzez uruchomienie rozrusznika za pomocą kluczyka w stacyjce. Aby zatrzymać pojazd w trybie awaryjnym, wystarczy wyłączyć stacyjkę.
Optymalizacja spalania
Oglądając wóz dookoła zwrócić można uwagę na bardzo duże zbiorniki paliwa, które mogą pomieścić aż 1500 litrów. Konsekwencją tego jest przeniesienie zbiorników powietrza i akumulatorów pomiędzy podłużnice ramy za tylną osią. Jak widać rozwiązanie znane z Mercedesa, zawitało również na skandynawską ziemię.
Równie ważnym elementem zmodernizowanej Scanii jest nowe przełożenie tylnego mostu, dzięki któremu podczas jazdy spada prędkość obrotowa silnika o ok. 150 obr/min., co przyczynia się z kolei do zmniejszenia zużycia paliwa, bez konieczności montażu skrzyni z nadbiegiem. Scania wyposażona jest w standardzie w przedłużone, lakierowane w kolorze kabiny osłony zbiorników, których zadaniem jest zmniejszenie oporów powietrza do 1 proc. zużycia paliwa.
Elektroniczny trener
Najciekawsze zostawiliśmy na koniec. Scania wprowadziła niespotykany nigdzie indziej system Scania Driver Support. System monitoruje działania kierowcy poprzez ciągłą analizę danych pochodzących z różnych czujników w pojeździe i nieustanne udzielanie kierowcy wskazówek, a po zakończeniu jazdy generuje podsumowanie z oceną stylu jazdy.
Ocena wystawiana jest w czterech kategoriach:
- pokonywanie wzniesień,
- sposób użycia hamulców,
- dobór biegu do sytuacji na drodze
- i zdolność przewidywania rozwoju sytuacji na drodze, która oceniana jest na podstawie sposobu przyśpieszania i hamowania.
Przeprowadzone badania pokazały, że kierowcy korzystający z systemu są w stanie natychmiast zredukować zużycie paliwa nawet o 10 procent. Jak to działa? Generalnie system preferuje płynność jazdy, zdolność przewidywania sytuacji na drodze, która objawia się jak delikatnym używaniem pedału hamulca i gazu.
Dodatkowo, punktowana jest zdolność prawidłowej zmiany biegów i systemów pokładowych, takich jak tempomat czy retarder. Każde gwałtowne hamowanie prowadzi do natychmiastowej korekty oceny stylu jazdy, np. z 80 do 65% wzorcowej techniki prowadzenia. Na początku system traktować można jak dobrą zabawę, ale z biegiem czasu może to być element rywalizacji między nieco bardziej "ambitnymi" kierowcami.
Wprowadzone przez Scanię modernizacje, potwierdzają generalny trend rozwoju samochodów ciężarowych. Jak najwyższy komfort pracy dla kierowcy i jak najniższe koszty paliwa dla właściciela. W nowej Scanii R elektroniczny trener cieszyć się będzie na pewno niemałym zainteresowaniem.
Zdjęcia Scania R
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy |
|