BartekTRAKER
Administrator
Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Krotoszyn Płeć:
|
Wysłany: Nie 16:01, 28 Sie 2011 Temat postu: Nowy miejski Man Lions City Hybrid |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
MAN wprowadza nowy autobus miejski Lion’s City Hybrid. Zastosowana w nim technologia hybrydowa najlepiej sprawdza się w mieście: 25-40 proc. okresu eksploatacji autobusów przypada na postoje na przystankach lub światłach. Osiągane średnie prędkości są niskie, częste jest przyspieszanie do 30-50 km/h i ponowne hamowanie. W tradycyjnych autobusach energia kinetyczna uwalniana podczas hamowania zostaje po przekształceniu w energiê cieplną bezpowrotnie utracona. Autobus miejski z hybrydowym układem napędowym magazynuje uwalnianą energię kinetyczną i wykorzystuje ją do napędzania pojazdu. Automatyczny system start-stop dodatkowo redukuje zużycie paliwa i emisję spalin. Pomimo dodatkowych elementów montowanych w autobusie, wewnątrz jest tyle samo miejsca dla pasażerów, co w zwykłych autobusach. Jedyną różnicę w zakresie wyposażenia w porównaniu z konwencjonalnym autobusem miejskim z silnikiem Diesla stanowi wyłącznik bezpieczeństwa wymagany zgodnie z dyrektywą autobusową 2001/85/WE.
MAN Lion’s City Hybrid napędzany jest przez dwa elektryczne silniki jezdne – każdy o mocy 75 kW – sprzężone przy pomocy przełączenia sumarycznego. Oba silniki osiągają łącznie maksymalny moment obrotowy wynoszący 3000 Nm, dlatego autobus nie musi mieć tradycyjnej przekładni wielostopniowej. Dzięki temu przyspieszenie do pożądanej prędkości (od razu z pełną mocą, bez przerywania siły ciągu) stwarza dodatkowy komfort dla pasażerów.
Energia elektryczna gromadzona jest w tak zwanym akumulatorze trakcyjnym składającym się z sześciu modułów Ultracaps (kondensatory dużej mocy), zainstalowanych na dachu autobusu pod specjalnie przygotowaną obudową. Moduły mają wiele istotnych zalet w porównaniu z dostępnymi dzisiaj systemami akumulatorowymi: przede wszystkim wysoka gęstość mocy, wyjątkowo szybkie podjęcie mocy, wysoka stabilność cyklów, stała niezawodność i duży stopień sprawności. W odróżnieniu do tradycyjnych baterii, w modułach Ultracap podczas procesu ładowania i rozładowywania nie zachodzą przemiany chemiczne – polega ono wyłącznie na przesunięciu ładunku elektrycznego. Ponadto brak jest elementów ruchomych, a niewielkie wymagania w zakresie konserwacji zapewniają dużą ekonomiczność. Efekt pamięci lub postępujący z czasem spadek mocy są znacznie mniejsze w modułach Ultracap, niż w tradycyjnych akumulatorach. Poza tym sprawność klasycznych akumulatorów w niskich temperaturach jest znacznie niższa od sprawności kondensatorów dużej mocy.
Wykorzystując energię zgromadzoną w modułach Ultracap, autobus miejski MAN Lion’s Coity Hybrid może przyspieszać i – w zależności od specyfiki zastosowania – przejechać odcinek o długości do 200 metrów, nie generując hałasu ani spalin. W przypadku całkowitego opróżnienia akumulatora włącza się silnik Diesla, który przy pomocy generatora produkuje energię elektryczną potrzebną dla silników elektrycznych. W Lion’s City Hybrid jako generator służy kompaktowy diesel o pojemności skokowej 6,9 litrów i mocy 250 KM. Jednostka z wtryskiem Common Rail, spełnia normę spalinową EEV oraz posiada specjalny regulowany filtr cząsteczek CRT-Tec®, który wychwytuje nawet do 99 procent cz±steczek sadzy zawartych w spalinach. Silnik Diesla pracuje głównie w zakresie zredukowanej dynamiki w optymalnym dla niego przedziale obrotów.
--------------------------------------------------------------------------------
Post został pochwalony 0 razy |
|